Vartotojo saugumas internete

Spausdinti
Raktažodžiai:

vartotojo saugumas, grėsmės internete, e-prekyba, kaip apsaugoti duomenis, patikimos e-parduotuvės

Kaip rodo Eurostat tyrimas, e-prekyba Lietuvoje auga sparčiausiai visoje Europoje. Pasak tyrimo rezultatų, vis daugiau įmonių savo veiklą perkelia į internetinę erdvę ir vis daugiau vartotojų linksta prie internetinio apsipirkinėjimo. Ši situacija rodo vis augančius prekybinius mainus elektroninėje erdvėje, bet kartu suponuoja naujas grėsmes kylančias vartotojams. Vartotojas, besinaudodamas e-parduotuvės paslaugomis, gali susidurti su šiais nemalonumais:

  • Pinigų praradimu;
  • Asmens duomenų vagyste;
  • Nekokybiškos prekės įsigijimu.

 

Kaip to išvengti?

Vartotojas, visu pirma, turi pats pasirūpinti savo saugumu internete. O tai galima padaryti laikantis šių taisyklių:

 

  • Prikti prekes tik iš patikimų e-parduotuvių – vartotojas turi kaip įmanoma daugiau išsiaiškinti apie e-parduotuvę, kurios paslaugomis ketina naudotis (ar tai registruota įmonė, ar turi kitų vartotojų nusiskundimų, ar aiškiai pateiktos apsipirkimo taisyklės). E-parduotuvė kelia didesnį pasitikėjimą tuomet, kai pateikia aiškias apsipirkimo, atsiskaitymo, prekių pristatymo bei grąžinimo taisykles. Bei tuomet, kai su administracija įmanoma susisiekti keliais būdais (pvz. Aiškiai matomas telefono numeris konsultacijos, užklausos forma tiesiogiai iš svetainės, kartais skype ar e-pašto kontaktai.
  • Pirkimus atlikti tik iš asmeninio kompiuterio – visada rekomenduojama naudotis tik asmeniniu kompiuteriu, atliekant operacijas, reikalaujančias pateikti asmeninius/slaptus duomenis (pvz. Jungiantis prie e-bankininkystės, e-pašto ir kt.). Taip vartotojas užsitikrins, jog jo naudojamas kompiuteris nėra užkrėstas kenkėjiškomis programomis (virusais), nuskaitančiomis (vagiančiomis) asmeninius duomenis.
  • Neatskleisti per daug asmeninių duomenų – apsiperkant internetu dažniauiai pakanka pateikti minimalų kiekį asmeninių duomenų. Paprastai užtenka vardo, pavardės bei adreso, kuriuo pristatoma prekė. Jei svetainėje reikalaujama detalesnių asmens duomenų (asmens kodo) ar slaptos informacijos, tai jau gali kelti įtarimą. Tokiu atveju rekomenduojama duomenų neteikti, neišsiaiškinus kokiu tikslu jie bus naudojami.
  • Saugoti duomenis apie atliktus pavedimus – visuomet, atlikus bankinius pavedimus ar atsiskaitymus internetu, patariame vartotojui saugoti pavedimo informaciją. Ji automatiškai lieka e-bankininkystės istorijoje, tačiau patikimos e-parduotuvės visuomet, kelių minučių, bėgyje atsiunčia vartotojui sąskaitą faktūrą. Tai ženklas, jog įmonė tikrai įskaito Jūsų pavedimą ir ruošiasi pristatyti prekes. Atsiųsdama sąskaitą, įmonė prisiima atsakomybę už prekės pristatymą ir atsako už savo veiksmus, įvykus nesusipratimui.
  • Susikurti atskirą sąskaitą pirkimams internetu – patartina turėti atskirą sąskaitą, kurioje būtų laikoma tik konkreti suma, numatyta pirkiniams. Įmonės, nenorinčios rizikuoti vartotojų saugumu dažnai įsidiegia tokio tipo atsiskaitymo sistemas, kurios taip vadovaujasi atskiros sąskaitos taisykle.

Laikantis šių taisyklių, vartotojas padidina savo saugumo internete rodiklius. Taip pat, atsižvelgdamas į šias taisykles, vartotojas gali įvertinti įmones, kurių e-paslaugomis ketina naudotis. Patikimos įmonės sudaro kaip įmanoma palankesnes sąlygas vartotojo saugumui.

Be raštiško UAB Orca team sutikimo tekstą kopijuoti draudžiama